10 tips voor IT-inkoop

Er zijn een legio voorbeelden waarbij de aanschaf van een nieuw IT systeem uiteindelijk veel duurder wordt dan begroot en veel langer duurt dan goed is voor een organisatie. Gedegen inkoop en stevig contract management kan heel veel problemen voorkomen. Hierbij geven wij 10 tips waardoor de inkoop van een goed IT-systeem beter kan verlopen:

  1. Accepteer nooit zomaar alle contracten en/of algemene voorwaarden van de andere kant;
  2. Doe een goed vooronderzoek;
  3. Zorg bij projecten van enige omvang voor een op maat gesneden contract;
  4. Neem controle mechanismen in het contract op;
  5. Maak het contract zo dat vendor lock-in wordt voorkomen;
  6. Niets is voor eeuwig, dus zorg voor een goede exit;
  7. Bouw aan een goede governance in het contract;
  8. Zorg voor goede mechanismen om het contract aan te passen, wanneer zaken anders lopen dan vooraf bedacht;
  9. Zorg er voor dat je goed begrijpt wat de wins zijn voor beide partijen;
  10. En zorg voor een advocaat die het snapt wanneer het project onverhoopt toch mislukt.